Thursday, August 11, 2011

PPG - FALSAFAH PENDIDIKAN NEGARA

Apakah Sukatan Pendidikan?

Sukatan pelajaran (SK) ialah satu program pembelajaran yang merupakan sebahagian daripada kurikulum persekolahan.

Apakah peranan Sukatan Pelajaran? 

Peranan SK adalah sebagai alat penting yang memperuntukkan kandungan ilmu pengetahuan serta kemahiran-kemahiran yang perlu dikuasai bagi sesuatu mata pelajaran itu.

Apakah tujuan Sukatan Pelajaran?

Dalam konteks Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu ia betujuan memberi panduan kepada guru-guru melaksanakan program pembelajaran dengan berkesan dan dengan ini membolehkan murid-murid menguasai dan menggunakan bahasa dengan baik untuk tujuan-tujuan berkomunikasi dan kemudahan bagi mendapatkan ilmu pengetahuan.


Apakah Falsafah Pendidikan Kebangsaan?

Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang harmonis dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.

Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggunjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat  dan negara demi mewujudkan masyarakat Malaysia yang taat setia, berdisiplin dan bersatu padu pada selaras dengan prinsip-prinsip Rukunegara
¢  Nilai dan kemahiran
¢  Menjadi warganegara yang baik
¢  Bersemangat patriotik
¢  Berakhlak mulia

Ciri-ciri yang terdapat dalam kurikulum isi kandungannya memberatkan ilmu pengetahuan dan menekankan secara berlebihan terhadap persediaan untuk pelajaran tinggi. Penekanan ini telah menyebabkan kurangnya tumpuan kepada perkembangan watak, perwatakan dan sahsiah para pelajar 

2 comments: