Tuesday, March 13, 2012

Zikrayat Vietnam


Setelah berpakat kami berenam bertekad untuk melawat Ho Chi Minh tetapi dalam hati semuanya gusar. Mampukah kami mengatasi masalah kegusaran itu? Dengan niat yang ikhlas untuk mengetahui dunia luar kami bersepakat sehati sejiwa walau apapun yang berlaku kata harus padu. Janji jangan dimungkiri.
Alhamdulillah kami selamat mendarat di Lapangan Ho Chi Minh. Alhamdulillah. Kegusaran menjadi kegelisahan. Dengar cerita mereka tidak boleh berbahasa Inggeris. Macam mana? Dengan bahasa isyarat yang tanpa penanda dan makna aku mengutarakan jalan-jalan ke hotel idaman. Tersenyum kesemua kami. Hasrat tercapai tapi.......sampai ke...kami ke hotel? Hanya Allah yang mengetahui. Debab debuk hati makin mengendur apabila bayang-bayang hotel kelihatan. Sebelum itu jalan-jalan penuh dengan sungai, hutan, orang dan kerosakan suasana. Entah di mana ye. Alhamdulillah sekali lagi kami menjenguk ke tingkap....Oh....ini hotelnya. Sampai juga. Rasa gelisah timbul rasa resah...kenapa ye.. Yalah bagaimana nak shopping ye....tak tahu pula jalan menujunya. Gelengan kepala semakin memberatkan minda yang dah membeku sedikit.
Selepas pendaftaran kami bersepakat untuk Jalan-Jalan Intai Tempat.....Banyak juga information yang diberikan oleh penyambut tetamu dan cashier hotel. Alhamdulillah. Kami berjalan mengikut rentak kaki. Tiba-tiba mata kami terpaku melihat keanehan di jalan raya.  Pelik tetapi itu benar. Tiada lampu isyarat. Kereta dan motor bersimpang siur tapi tak ada kemalangan pun. Berundur dan bergerak ikut sesuka hati mereka aje....nak melintas tak tahu macam mana. Takut...pula yang menimpa. Ahhhh kita rempuh aje....Ohhh rupa-rupanya bila kita melintas mereka yang berkenderaan akan tiba-tiba memperlahankan kenderaan. Maka tak ada le kemalangan. Suspen suspen kami. Dah lihat barang-barang seperti kain, telekung, baju, beg, handbag dan banyak lagi. Terasa lapar le pula..Maklumlah dah nak malam....Perut terasa pedih tangan dah penuh juadah mana ye...nak cari makan. Teringatlah aku dengan KJ. KJ kami kata ada restoran Islam. Tanya punya tanya jumpa le...Jauh juga rasanya.
Perut dah diisi, hatipun senang. Balik tidur. Mata penat tapi mulut berkata-kata. Apa tidaknya. Terkenangkan periswa membeli barang. Entah bahasa apa tak tahu. Tunjuk geleng kalkulator pun berperanan juga akhirnya keputusan tercapai barang bertukar tangan wang bertukar bath.
Selama tiga hari di Ho Chi Minh ni, kami berasa bersyuukur Allah menjaga kami berenam...Alhamdulillah. Setelah puas kami pun pulang dengan hati yang puas. Insyallah kita jalan ke tempat lain pula....














No comments:

Post a Comment