Friday, August 26, 2011

Kursus Teknik Drama dalam P & P Bahasa Melayu

Kursus Drama
— Drama adalah salah satu genre sastra yang berada pada dua dunia seni, yaitu seni sastra (pada naskah drama) dan seni pertunjukkan atau teater (naskah yang dipentaskan).
— Keduanya diajarkan pada peserta didik di sekolah.
B. Tujuan Pembelajaran Drama
— Informasi (apa itu drama, apa saja unsur yang membangun drama, siapa pengarang drama, kapan drama dikarang, termasuk pengarang angkatan mana, dan sebagainya).
— Konsep ( aliran drama, macam-macam drama, apa yang disebut komedi, tragedi, dagelan, dan sebagainya).
— Perspektif (pikiran siswa, seperti tepatkah jalan keluaryang diambil tokoh? Bagaimanakah sikapnya sekiranya dia menjadi tokoh? dan sebagainya).
— Apresiasi (pemahaman, penghayatan, penikmatan, dan penghargaan kepada drama).
C. Pembelajaran Drama di Sekolah
  1. Pementasan drama di kelas
Dapat dilakukan dalam bentuk satu naskah drama oleh satu kelompok, satu naskah drama untuk beberapa kelompok, dan dapat pula tiap kelompok memilih salah satu nasakh drama yang disukainya. Pada waktu pementasan, siswa yang tidak mendapatkan giliran berpentas dapat ditugasi sebagai pengamat.
2.Pementasan drama di sekolah
Teater sekolah dapat memilih teks drama karya dramawan dengan durasi lebih dari satu jam (rata-rata 90 menit sampai 180 menit).
STRATEGI PEMBELAJARAN NASKAH DRAMA
Penjelasan Tujuan Pembelajaran
2. Memilih Teks Cerita
3. IdentifikasiUnsur pembentuk Cerita (Intrinsik: Tema, tokohj, dll)
  1. Mengubah unsur Cerita menjadibentuk: Prolog, Dialog, Narasi.
  2. Mengedit Naskah Drama

STATEGI PEMBELAJARAN PENTAS DRAMA
  1. Penjelasan Tujuan Pembelajaran
  2. Penulisan/pemilihan Teks Drama
  3. Diskusi unsur intrinsikDrama
  4. Pemilihan Peran (Casting)
  5. Latihan Akting (Reading, penjiwaan, Bloking, dll)
  6. Pemaduan unsurTeknis dan Artistik (Mikropon, musik, lampu, dekor, dll)
  7. Latihan Menyeluruh
  8. Persiapan Pentas
  9. Pementasan
  10. Evaluasi


















Para peserta begitu bersemangat menyampaikan lakonan dengan penuh penghayatan. Ada yang melucukan dan ada yang menakutkan....








Majlis penutup diadakan dengan perasmian penutupan oleh Yang Berusaha Tn Hj Mat Akhir (Timbalan Pengarah IPG Kampus Ipoh)

Peranan simulasi
http://www.mediafire.com/?wx8trgwzua4uc66

MIMOS-ARCA
http://www.mediafire.com/?l8jcnjrun4rweiy

PPG - SISTEM BAHASA

Sistem Bahasa
http://www.mediafire.com/?u6uxz0xl7shc7t8

Thursday, August 11, 2011

PPG - SUKATAN

PENGENALAN
Ò  Pendidikan peringkat rendah adalah pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan insan yang seimbang serta berkembang secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani selaras dengan hasrat Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Ò  Pada peringkat ini, Bahasa Melayu diajarkan sebagai mata pelajaran wajib, selaras dengan status Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi Negara.
Ò  Bahasa Melayu perlu dikuasai pada peringkat awal bagi membolehkan murid-murid berkomunikasi dan menimba ilmu pengetahuan, seperti kata pepatah Melayu, melentur buluh biarlah dari rebungnya.

Ò  Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah telah memuatkan senarai kemahiran asas berbahasa dan tatabahasa yang perlu dikuasai oleh murid dari Tahun 1 hingga Tahun 6.
Ò  Kemahiran-kemahiran berbahasa ini meliputi kemahiran lisan (mendengar dan bertutur), membaca, dan menulis. Tatabahasa pula meliputi aspek morfologi dan sintaksis bahasa Melayu.
Ò  Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah ini pula, mengandungi perincian, penjelasan serta huraian tentang Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu.
Ò  Di dalam Huraian Sukatan Pelajaran ini, dimuatkan senarai kecekapan berbahasa dalam kemahiran mendengar dan bertutur, membaca, menulis, tatabahasa, penjodoh bilangan, peribahasa, dan perbendaharaan kata yang sesuai bagi peringkat persekolahan murid.

Ò  Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu untuk Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina (C) dan Tamil (T) disempurnakan Huraian dengan mengambil kira tahap kebolehan dan kemampuan murid di SJK(C) dan (T).
Ò  Oleh itu, Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu untuk SJK(C) dan (T) agak berbeza daripada Sekolah Kebangsaan dari segi huraian, senarai kemahiran berbahasa, contoh-contoh peribahasa, tatabahasa, dan jumlah perbendaharaan kata yang dicadangkan.
Ò  Huraian Sukatan Pelajaran ini merupakan satu cadangan, dan guru-guru tidak seharusnya terikat kepada cadangan-cadangan yang dikemukakan.
Ò  Sekiranya didapati ada di antara cadangan-cadangan ini tidak sesuai dengan keadaan bilik darjah, guru-guru boleh mengubah dan menyesuaikannya dengan kebolehan dan kemampuan murid.
Ò  Huraian Sukatan Pelajaran ini juga boleh digunakan untuk merancang pengajaran dan pembelajaran mengikut penggal, mingguan, dan harian di dalam bilik darjah.


HASIL PEMBELAJARAN
Ò  Hasil pembelajaran ialah penyataan yang ditafsirkan daripada objektif kurikulum bahasa. Penyataan Hasil pembelajaran merupakan petunjuk yang jelas tentang kemahiran  yang perlu dikuasai oleh murid
Ò  Justeru ia juga membantu guru untuk memilih kandungan, kaedah, sumber, dan prosedur pengajaran yang relevan dan berkesan.
Ò   Dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, hasil pembelajaran dapat dicapai dengan menggabungkan keempat-empat kemahiran bahasa,sistem bahasa dan pengisian kurikulum.
Ò  Selain itu, hasil pembelajaran boleh dinyatakan dalam bentuk hasil pembelajaran umum dan hasil pembelajaran khusus.
Ò  Selain itu, hasil pembelajaran juga boleh dinyatakan dalam bidang kognitif,afektif dan psikomotor.


HASIL PEMBELAJARAN DALAM BIDANG KOGNITIF
Ò  Bidang kognitif termasuk hasil pembelajaran yang menegaskan hasil intelek seperti pengetahuan, pemahaman dan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif
Ò  Hasil pembelajaran boleh dikategorikan ke dalam enam kategori berikut mengikut Taksonomi Bloom:
Ò  Pengetahuan: Mengingat kembali sesuatu istilah, fakta, konsep, prinsip, hukum, kaedah, cara atau prosedur.
Ò  Kefahaman: Kebolehan menerangkan sesuatu istilah, fakta, konsep, prinsip, hukum, kaedah, cara atau prosedur dengan perkataan sendiri.
Ò  Aplikasi: Kebolehan menggunakan sesuatu istilah, fakta, konsep, prinsip, hukum, kaedah, cara atau prosedur dalam situasi yang baru
Ò  Analisis: Kebolehan memecahkan kkonsep, kaedah, cara atau prosedur kepada bahagian-bahagian dan mengenal pasti perkaitan di antaranya.
Ò  Sintesis: Kebolehan mencantumkan unsur-unsur atau konsep-konsep supaya mendapat satu corak atau struktur yang bermakna.
Ò  Penilaian: Kebolehan menilai sesuatu idea, konsep, prinsip, kaedah, cara, prosedur, projek atau tindakan.

Guru boleh menyatakan hasil pembelajaran umum dengan 
menggunakan perkataan kata kerja berikut:
      Pelajar dapat:
Ò  mengetahui sesuatu istilah, fakta, konsep, prinsip, hukum, kaedah, cara atau prosedur 
Ò  memahami sesuatu istilah, fakta, konsep, prinsip, hukum, kaedah, cara atau prosedur. 
Ò  mentafsir sesuatu bahan bahasa, rajah, carta atau graf. 
Ò  menggunakan atau mengaplikasikan sesuatu konsep, prinsip, hukum, kaedah, cara prosedur dalam situasi yang baru.

      Guru boleh menyatakan hasil pembelajaran khusus dengan 
      menggunakan perkataan kata kerja berikut
      Pelajar dapat :
      Pengetahuan
ÒMelabel,memadan,menama,mendefinisi,mengenal pasti,menyatakan,menyebut dan menyenarai
      Analisis
Ò  Mengira,membanding,memecahkan,menyusun mengilustrasi dan lain lain.
Kefahaman
Ò  Menerang,menambah,menghurai,memberi contoh dan lain lagi.
Aplikasi
Ò Menemui,menghasil,menukar,menyelesaikan,menunjukkan, mengait,mengubah suai dan lain lagi.
Sintesis
Ò  Bercerita,bertutur,berucap,mengarang,mencantumkan, mengelaskan dan lain lagi.
Penilaian
Ò  Membuat kesimpulan,mengkritik,mempertikaikan,menyokong dan lain lagi.


HASIL PEMBELAJARAN DALAM BIDANG AFEKTIF
Ò  Bidang afektif termasuk hasil pembelajaran yang menegaskan rohani dan emosi seperti sikap dan nilai.
Ò  Nilai murni sejagat berikut harus diserapkan dalam setiap mata pelajaran:  baik hati,berdikari,hemah tinggi,hormat  kasih sayang,keadilan,kebebasan  keberanian,kebersihan fizikal dan mental

Guru boleh menyatakan hasil pembelajaran umum dengan menggunakan perkataan kata kerja berikut: 
Ò  menyedari tentang sesuatu,menerima sesuatu seperti teguran, nasihat, tugas, penerangan, tanggungjawab, wujudnya perbezan, kepercayaan. 
Ò  memahami kepentingan tentang sesuatu sikap, nilai, peraturan 
Ò  menghargai sesuatu 
Ò  menggunakan sesuatu sikap positif atau nilai dalam situasi yang baru

Guru boleh menyatakan hasil pembelajaran khusus dengan menggunakan perkataan kata kerja berikut: 
Ò  bekerja dengan tekun
Ò  tabah belajar dengan tekun 
Ò  berbincang dengan kawan, rakan atau dalam kumpulan
Ò  bercakap dengan sopan santun 
Ò  berdiri tegak

Ò  Guru harus tahu bahawa hasil pembelajaran dalam bidang afektif mengambil masa yang panjang untuk dikuasai dan ia susah dinilai
Ò  Walau bagaimanapun anda harus menyerapkan sikap yang positif dan nilai murni di kalangan pelajaran semasa pengajaan dan pembelajaran.


HASIL PEMBELAJARAN DALAM BIDANG PSIKOMOTOR
Ò  Bidang psikomotor termasuk hasil pembelajaran yang menegaskan kemahiran gerakan seperti penulisan, menaip, berenang, melompat tinggi, bermain, memasak, melukis, membina sesuatu dan mengoperasi mesin atau alat.

Guru boleh menyatakan hasil pembelajaran umum dengan menggunakan perkataan kerja berikut:
      Pelajar dapat:
Ò  bermain sesuatu permainan atau alat muzik
Ò  menulis dengan cepat dan tulisan mudah dibaca 
Ò  melakar sesuatu 
Ò  melukis sesuatu 
Ò  memasang sesuatu 
Ò  menaip dengan cara betul 
Ò  mengoperasikan sesuatu alat atau mesin  memasak nasi

Guru boleh menyatakan hasil pembelajaran khusus dengan menggunakan perkataan kata kerja berikut:
Ò  Berenang,mencangkuk,menendang, menjahit,mengacau,menebuk,membakar,memangkas,melompat dan lain lagi.

Ò  Adalah merujuk kepada bahasa melayu baku yang terdiri daripada tatabahasa, ejaan,sebutan dan intonasi, kosa kata dan peribahasa.
Ò  Aspek tatabahasa merangkumi morfologi dan sintaksis
Ò  Aspek kosa kata terdiri daripada kosa kata umum dan istilah dalam mata pelajaran yang lain.
Ò  Terdiri daripada elemen yang menggabungkan perkembangan terkini dalam pendidikan seperti aspek ilmu, nilai, kewarganegaraan,peraturan,sosiobudaya dan kemahiran bernilai tambah iaitu kemahiran berfikir,kemahiran belajar cara belajar,kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi, kajian masa depan,kecerdasan pelbagai,pembelajaran konstruktivisme dan kontekstual.
Ò  Semua elemen ini diaplikasikan oleh murid
Ò  Di samping itu, pendidikan nilai,kewarganegaraan dan patriotisme diberi penekanan selaras dengan matlamat negara membangunkan masyarakat madani.

Ò  Aras 1: aras paling asas atau minimum yang harus dicapai oleh semua murid.Kandungan kurikulum bagi aras ini adalah yang paling minimum yang harus dikuasai oleh semua murid.
Ò  Contoh: murid bercerita dalam kumpulan tentang aktiviti yang dilakukan pada hujung minggu.
Ò  Aras 2: aras murid yang berpencapaian sederhana.
Ò  Contoh:murid mengdengar dan menonton rakaman cerita dan menyampaikan cerita yang didengar atau ditonton kepada kelas dengan menggunakan bahasa yang betul
Ò  Aras 3: Aras yang paling tinggi bagi semua murid yang berpencapaian cemerlang.
Ò  Contoh: memilih cerita yang sesuai berdasarkan situasi yang diberi dan menyampaikan cerita tersebut.

PPG - 5P

PENGENALAN
  • Konsep 5P merupakan asas dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam KBSR.
  • Aspek penting dalam pengajaran dan pembelajaran kerana melalui proses ini pelajar dapat menyesuaikan maklumat dalam ransangan serta menghasilkan satu pelajaran yang bersepadu dan menyeluruh
  • Mengelakkan kebosanan dalam kalangan murid
  • Konsep 5P terdiri daripada proses penggabungjalinan kemahiran, penyerapan pengetahuan, penilaian, pemulihan dan juga pengayaan. 

PENGGABUNGJALINAN KEMAHIRAN
  • Menggabungkan pelbagai bidang kemahiran dalam satu pengajaran dan pembelajaran bagi mewujudkan satu pelajaran yang intergratif dan menyeluruh. IaPerkara ini merupakan integrasi beberapa kemahiran yang berkaitan secara bersepadu serta menyeluruh dalam suatu proses pengajaran dan pembelajaran.
  • Tujuan strategi ini dilaksanakan ialah bagi membantu murid dalam penguasaan pelbagai kemahiran dalam sesuatu masa pengajaran dan pembelajaran secara serentak serta meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.
  • Penting untuk menarik minat murid terhadap proses pengajaran dan pembelajaran disamping menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih bermakna.
  • Memberi ruang dan peluang bagi pertumbuhan dan perkembangan murid secara seimbang dan menyeluruh melalui pelbagai aktiviti yang dilaksanakan di dalam kelas yang melibatkan murid secara aktif serta seluruh kelas.
  • Terdapat tiga jenis bentuk penggabungjalinan kemahiran iaitu penggabungjalinan pelbagai kemahiran dalam satu mata pelajaran, penggabungjalinan kemahiran daripada mata pelajaran lain dan penggabungjalinan kemahiran merentas kurikulum. Penggabungjalinan pelbagai kemahiran dalam satu mata pelajaran ialah apabila proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan melibatkan pelbagai kemahiran seperti kemahiran lisan atau pertuturan, membaca, menulis, mengira, melukis, mewarna dan lain-lain.
  • Beberapa langkah yang boleh diambil dalam pelaksanaan pengajaran yang melibatkan proses penggabungjalinan seperti membuat penelitian terhadap keperluan mata pelajaran untuk mengenal pasti kemahiran yang di fokus dan kemahiran sampingan yang akan terlibat ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
  • Penelitian ini sangat penting dalam menentukan kemahiran-kemahiran yang perlu dikuasai oleh setiap pelajar agar objektif pengajaran dapat dicapai.
  • Di samping itu guru perlu memastikan keutamaan kemahiran agar kemahiran fokus dapat dikuasai oleh murid berbanding kemahiran sampingan.
  • Selain itu guru juga perlu menetapkan susunan atau tertib kedudukan kemahiran-kemahiran tersebut dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Sebagai persediaan sebelum bermulanya proses pengajaran guru boleh menyediakan keperluan bahan-bahan yang diperlukan bagi tujuan pelaksanaan kemahiran-kemahiran tersebut selaras dengan objektif mata pelajaran.
  • Bentuk penggabungjalinan yang seterusnya ialah penggabungjalinan kemahiran daripada mata pelajaran lain.Proses ini memerlukan penggabungan kemahiran-kemahiran yang terdapat di dalam sesuatu mata pelajaran lain ke dalam mata pelajaran yang diajar.
  • Sebagai contoh yang jelas dapat dilihat penggabungjalinan yang diaplikasikan ialah seperti penggabungan kemahiran dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual dengan mata pelajaran Kajian Tempatan iaitu melalui aktiviti seperti melukis Jalur Gemilang atau pelan kedudukan sekolah.
  • Penggabungjalinan kemahiran merentas kurikulum pula melibatkan kemahiran-kemahiran yang terdapat dalam kurikulum seperti kemahiran belajar untuk proses pembelajaran murid, kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah.
  • Setiap kemahiran ini mempunyai hubungan dan berkait rapat dengan kehidupan seharian murid. Oleh itu kemahiran-kemahiran ini perlu dititikberatkan oleh setiap guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. 

PENYERAPAN PENGETAHUAN
  • Penyerapan pengetahuan melibatkan proses penyebatian dan penyepaduan pengetahuan atau unsur isi pengetahuan daripada suatu mata pelajaran lain ke dalam isi pelajaran bagi mata pelajaran yang diajar. Contohnya isi pengetahuan daripada mata pelajaran Sains dan Matematik diserapkan seiring dengan penguasaan kemahiran-kemahiran dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual. 
  • Konsep ini berbeza dengan konsep penggabungjalinan kerana proses penyerapan pengetahuan melibatkan unsur pengetahuan dan bukannya kemahiran. Dalam proses ini murid akan dapat melihat perkaitan antara suatu mata pelajaran dengan mata pelajaran yang lain. 
  • Oleh itu secara tidak langsung aktiviti pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih produktif serta efektif.
  • Penguasaan ilmu yang lebih luas juga turut berlaku kerana pelbagai maklumat dapat disampaikan di samping murid-murid menjadi lebih faham dengan sesuatu yang telah dipelajarinya melalui penyerapan kerana semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung isi pengajaran telah dihubungkaitkan dengan pengetahuan dari mata pelajaran lain. 
  • Guru haruslah bijak memilih isi pengetahuan yang menarik daripada mata pelajaran lain untuk merangsang minat murid terhadap pengajaran dan menjadi lebih ceria, aktif serta progresif. 

PENYERAPAN NILAI MURNI
  • Penyerapan nilai murni merupakan proses menerapkan nilai-nilai dalam pelaksanaan kurikulum dan gerak kerja kokurikulum. Nilai-nilai murni ini melibatkan semangat kewarganegaraan masyarakat Malaysia yang berlandaskan kepada kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Melalui proses pengajaran dan pembelajaran, penyerapan nilai murni ini telah dilakukan secara sedar dan terancang tetapi murid menyerap ilmu dan nilai tersebut secara semula jadi dan sendirinya. 
  • Penyerapan nilai-nilai murni ini telah berlangsung melalui dua pendekatan iaitu pendekatan implisit dan juga pendekatan eksplisit. 
  • Pendekatan implisit digunakan apabila guru-guru secara tidak langsung telah menerapkan sesuatu nilai dalam proses pengajaran dan pembelajaran seperti apabila guru bercakap benar, berpakaian kemas dan adil. Pendekatan ini boleh berlangsung secara merentas kurikulum oleh semua guru kerana nasihat, bimbingan, teguran, contoh dan teladan boleh berlangsung pada bila-bila masa dan di mana-mana yang difikirkan sesuai.
  • Pendekatan eksplisit pula boleh diaplikasikan dengan mengadakan sesuatu peraturan, arahan, pekeliling dan sebagainya yang bertulis tentang sesuatu perkara yang diharapkan seperti arahan untuk tidak membuang sampah di merata-rata serta menjaga kebersihan persekitaran. 
  • Terdapat juga sesetengah pihak sekolah yang mengadakan program atau aktiviti yang khusus untuk menerapkan sesuatu nilai murni dalam kalangan murid seperti program motivasi, khemah ibadat, sambutan Hari Kemerdekaan, Hari Guru, kempen kebersihan dan pelbagai lagi aktiviti-aktiviti lain yang bersesuaian.
  • Penyerapan nilai murni melalui pendekatan eksplisit adalah lebih terancang bersesuaian dengan matlamat dan kaedah pelaksanaan serta penilaian yang jelas. 
  • Terdapat 17 nilai murni yang perlu diserapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran 

PEMULIHAN 
  • Dibentuk dengan melaksanakan aktiviti-aktiviti yang sesuai bagi membantu murid yang mengalami masalah dalam kemahiran asas 3M.
  • Lebih terbatas dan lebih khusus sifatnya kerana pemulihan bertujuan membaiki kelemahan pembelajaran. Ia melibatkan murid-murid yang lambat, iaitu mereka yang lembab mencapai pembelajaran berbanding dengan kanak-kanak yang lain.
  • Rasionalnya pendidikan pemulihan adalah amat penting kerana melalui pendidikan pemulihan murid-murid yang lemah dapat diasuh dan diberikan tumpuan yang lebih berbanding murid lain.
  • Selain itu pendidikan pemulihan ini juga membolehkan murid-murid mendapat layanan dan kemudahan belajar yang sesuai dengan kemampuan dan perkembangan mental mereka
  • Antara faktor yang membawa kepada masalah pembelajaran ialah apabila wujudnya perasaan tidak yakin, rendah diri dan takut dalam kalangan murid tersebut sendiri seperti tidak mahu mengikut kata, tingkah laku yang kurang baik serta disiplin diri yang rendah. Faktor kecacatan sejak lahir dan selepas lahir juga turut menyumbang kepada masalah pembelajaran. Murid yang mengalami kecacatan ini akan ditempatkan di sekolah khas yang bersesuaian dengan keadaan mereka.
  • Aktiviti pemulihan boleh dilakukan melalui lima kaedah iaitu pengajaran individu, pengajaran kumpulan kecil, pengajaran kumpulan besar, pengajran bimbingan rakan sebaya dan juga pengajaran kolaboratif. Bagi pengajaran individu guru akan membimbing murid bagi mengatasi masalah yang dihadapi dengan alat bantuan yang sesuai manakala bagi pengajaran kumpulan kecil pula guru akan membimbing murid yang berada dalam kelompok kumpulan yang sama dan mempunyai masalah yang sama tetapi mendapat perhatian secara individu dari guru.
  • Rasionalnya pendidikan pemulihan adalah amat penting kerana melalui pendidikan pemulihan murid-murid yang lemah dapat diasuh dan diberikan tumpuan yang lebih berbanding murid lain. 
  • Selain itu pendidikan pemulihan ini juga membolehkan murid-murid mendapat layanan dan kemudahan belajar yang sesuai dengan kemampuan dan perkembangan mental mereka.
  • Beberapa langkah khas harus diambil kira ketika menjalankan langkah-langkah pemulihan bagi memastikan objektif aktiviti pemulihan tercapai seperti membuat perancangan dan memilih teknik pengajaran yang sesuai, menentukan masalah yang sama tidak berulang, mengikuti kemajuan murid dengan menggunakan senarai semak dan juga membuat penentuan aktiviti pengukuhan yang sesuai dan secocok bagi menyelesaikan masalah
  • Setelah selesai proses pemulihan sebagaimana yang telah dijadualkan satu penilaian harus dilakukan bagi menguji tahap penguasaan murid. Penilaian ini bertujuan bagi memastikan sama ada objektif pengajaran pemulihan terlah tercapai atau tidak dan tindakan susulan akan diambil ke atas murid.

PENGAYAAN
  • Aktiviti pengayaan melibatkan murid-murid yang berpencapaian melebihi sederhana atau murid-murid pintar cerdas. Konsep ini mengambil kira bahawa murid-murid yang pintar cerdas adalah cepat dalam menyiapkan latihan, kerja atau aktiviti yang diberikan kepada mereka. Konsep ini dilaksanakan melalui aktiviti-aktiviti tambahan kepada aktiviti-aktiviti asas pembelajaran yang dijalankan di dalam atau di luar bilik darjah. 
  • Aktiviti ini mengandungi unsur-unsur untuk meluaskan pengetahuan dan pengalaman serta mengukuhkan kemahiran yang sedang dipelajari oleh murid. 
  • Aktiviti pengayaan juga dapat membuka peluang kepada murid untuk mengembangkan minat, daya kreativiti, sifat ingin tahu, bakat kepimpinan serta dapat melibatkan diri dalam membuat keputusan untuk diri, kumpulan dan juga masyarakat. 
  • Objektif bagi aktiviti pengayaan adalah untuk membolehkan murid menjalani aktiviti yang lebih mencabar kebolehan mereja disamping menambahkan minat dan pengalaman yang dapat membantu mereka ke arah perkembangan diri dan bakat mereka. 

PPG - FALSAFAH PENDIDIKAN NEGARA

Apakah Sukatan Pendidikan?

Sukatan pelajaran (SK) ialah satu program pembelajaran yang merupakan sebahagian daripada kurikulum persekolahan.

Apakah peranan Sukatan Pelajaran? 

Peranan SK adalah sebagai alat penting yang memperuntukkan kandungan ilmu pengetahuan serta kemahiran-kemahiran yang perlu dikuasai bagi sesuatu mata pelajaran itu.

Apakah tujuan Sukatan Pelajaran?

Dalam konteks Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu ia betujuan memberi panduan kepada guru-guru melaksanakan program pembelajaran dengan berkesan dan dengan ini membolehkan murid-murid menguasai dan menggunakan bahasa dengan baik untuk tujuan-tujuan berkomunikasi dan kemudahan bagi mendapatkan ilmu pengetahuan.


Apakah Falsafah Pendidikan Kebangsaan?

Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang harmonis dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.

Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggunjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat  dan negara demi mewujudkan masyarakat Malaysia yang taat setia, berdisiplin dan bersatu padu pada selaras dengan prinsip-prinsip Rukunegara
¢  Nilai dan kemahiran
¢  Menjadi warganegara yang baik
¢  Bersemangat patriotik
¢  Berakhlak mulia

Ciri-ciri yang terdapat dalam kurikulum isi kandungannya memberatkan ilmu pengetahuan dan menekankan secara berlebihan terhadap persediaan untuk pelajaran tinggi. Penekanan ini telah menyebabkan kurangnya tumpuan kepada perkembangan watak, perwatakan dan sahsiah para pelajar 

Wednesday, August 10, 2011

PM 3311D1 - KERTAS KERJA

PENGENALAN
- Hasil usaha tentang sesuatu yang ditulis untuk dikemukakan kepada sesebuah kumpulan atau orang ramai dalam sesebuah bengkel atau seminar.
- Dibentangkan juga untuk urusan-urusan perancangan projek, kajian dan penyelidikan bagi sesebuah jabatan, syarikat atau institusi tertentu.
- Kertas kerja perlulah terlebih dahulu diserahkan kepada pihak tertentu untuk disemak dengan diteliti bagi memastikan cadangan-cadangan yang dikemukakan boleh diluluskan atau sebaliknya.


CIRI-CIRI UMUM KERTAS KERJA
  • Kertas Kerja Seminar
    1. Tajuk
    2. Nama penceramah
    3. Nama Institusi
    4. Abstrak (Sinopsis/Ringkasan)
    5. Pengenalan
    6. Perkaedahan
    7. Keputusan
    8. Perbincangan
    9. Rujukan
    10. Lampiran
  • Kertas Kerja Projek/Kajian
    1. Tajuk
    2. Rasional
    3. Objektif/Matlamat
    4. Jangka masa diperlukan
    5. Kumpulan sasaran
    6. Andaian-andaian halangan yang mungkin timbul semasa membuta kajian/projek.
    7. Sumber kewangan – perbelanjaan yang diperlukan
    8. Penubuhan jawatankuasa
    9. Menentukan jadual tugas
    10. Pelaksanaannya

CARA MENULIS KERTAS KERJA
Mengenal pasti audien sasaran
    1. Audien ialah khalayak langsung dan serta-merta.
    2. Sasaran terdiri daripada khalayak langsung dan pembaca umum kertas kerja tertentu.
    3. Pertimbangan sewajarnya perlu diambil terhadap kedua-dua kumpulan-kumpulan sasar sebelum menulis kertas kerja berkaitan. 
Mengenal pasti bentuk penulisan
    1. Kertas kerja tinjauan - Pastikan kertas kerja itu untuk tujuan memberi panduan bagi menerokai bidang-bidang pengetahuan baru.
    2. Kertas kerja deskriptif  - Tentukan kertas kerja itu untuk tujuan memberi penerangan terperinci tentang sesuatu.
    3. Kertas kerja penjelasan - Pastikan kertas kerja itu untuk memberi penjelasan terhadap sesuatu kejadian yang berlaku.
    4. Kertas kerja perumusan – Tentukan kertas kerja itu untuk mencadangkan tindakan-tindakan tertentu.        
Mengenal pasti bahasa yang digunakan
    1. Penulis perlu mematuhi peraturan-peraturan tatabahasa dan gaya penulisan sesuatu bahasa yang digunakan.
    2. Penulisan juga perlu mengikut gaya penulisan yang baik:
a)      Keseragaman dari segi ejaan, tanda baca dan cara menulis petikan yang seragam serta selalu merujuk kamus
b)      Kebolehbacaan, iaitu memilih perkataan, istilah, laras dan wacana yang sesuai dengan latar belakang pengetahuan dan pendidikan audien.
c)       Memenuhi kehendak pembaca, iaitu menggunakan gaya bersahaja tetapi jelas.

Mengenal pasti teknik penulisan
    1. Kertas kerja hendaklah ditaip langkau dua baris.
    2. Petikan-petikan yang melebihi dua baris hendaklah diketengahkan dan ditaip dengan langkau satu baris.
    3. Panjang setiap kertas kerja seelok-eloknya tidak melebihi 4000 patah perkataan.
Mengenal pasti bahagian-bahagian kertas kerja
    1. Bahagian sinopsis merupakan ringkasan atau abstrak bagi kertas kerja. Bahagian ini penting untuk memberi gambaran umum terhadap initisari utama kertas kerja. Lazimnya tidak melebihi 200 patah perkataan.
    2. Bahagian pengenalan merupakan mukaddimah, iaitu bahagian yang menerangkan latar terhadap kandungan kertas kerja yang lazimnya tidak meelebihi dua muka surat
    3. Bahagian utama merupakan bahagian yang meliputi huraian tajuk, keterangan, penjelasan dan sebagainya yang dipecahkan kepada bahagian – bahagian kecil.
    4. Bahagian penutup memuatkan rumusan atau saranan (jika ada) dan ringkasan kertas kerja berkaitan.
    5. Lampiran meliputi bibliografi, gambar rajah, glosari dan sebagainya.

PROSES MENULIS KERTAS KERJA
Proses sebelum menulis
    1. Tentukan tujuan utama penulisan dan audien yang menjadi sasaran penulis.
    2. Kumpulkan data terkini melalui rujukan perpustakaan dan penyelidikan.
Proses semasa menulis
    1. Tuliskan draf yang melibatkan perkembangan idea dalam rangka penulisan dari segi pemilihan kata, istilah, penstrukturan, pembinaan perenggan, pembinaan idea dan pemilihan jadual/ilustrasi/statistik tertentu.
    2. Tentukan idea utama ditulis dalam satu ayat dan peecahan-pecahan ideanya dihuraikan dalam satu perenggan.
    3. Pastikan wujud kesinambungan dalam penulisan
    4. Tentukan istilah-istilah teknikal diberi penjelasan.
Proses selepas menulis
    1. Sebelum ditaip dan dicetak, manuskrip hendaklah disunting dan diedit.
    2. Pastikan kertas itu memenuhi kehendak audien dan sasaran.

PANDUAN UMUM MENULIS KERTAS KERJA
  1. Tajuk
          Bergantung kepada tujuan kertas kerja dibuat dan meliputi segala idea utama yang hendak disampaikan.
          Ringkas, sebaik-baiknya tidak melebihi 15 patah perkataan.

  1. Nama penulis dan institusi (untuk kertas kerja seminar)
          Nama penulis perlulah mengikut kad pengenalan.
          Nama penulis juga hendaklah ditulis tanpa gelaran.
  1. Abstrak
          Ringkasan tujuan dan kandungan kertas kerja.
          Ditulis tidak melebihi 200 patah perkataan.
  1. Pengenalan
          Merujuk kepada penerangan sesuatu tajuk secara menyeluruh tetapi ringkas.
          Juga menyatakan apa yang hendak dibincangkan yang ditulis dalam satu halaman kertas kerja itu.
  1. Objektif
          Merupakan tujuan/matlamat sesuatu kertas kerja.
          Lebih merupakan idea penulis dan menentukan daya menarik kepada audien untuk menilai isi kertas kerja tersebut.
          Objektif ditulis dalam bentuk pecahan yang menggunakan nombor seperti 1.1.1 , 1.1.2 , 1.1.3, dan seterusnya.
  1. Petikan
          Hendaklah ditulis seperti sumber asalnya tanpa sebarang pindaan atau perubahan misalnya dari segi ejaan dan sumber petikan.
  1. Senarai rujukan, bibliografi dan nota rujukan
          Senarai rujukan ialah sumber-sumber khusus yang menyokong sesebuah kertas kerja untuk seminar.
          Bibliografi ialah nama-nama buku yang menjadi panduan menulis latar kertas kerja dan berguna kepada audien untuk bacaan lanjutan. Biasanya ditulis di bahagian akhir kertas kerja.
          Nota rujukan pula ialah catatan bahan-bahan atau sumber-sumber yang payah didapati seperti surat peribadi, wawancara melalui telefon atau manuskrip yang tidak diterbitkan. Cara menaip adalah sama dengan senarai rujukan dan bibliografi.
          Senarai rujukan, bibliografi dan nota rujukan hendaklah disusun mengikut abjad.
  1. Cara menaip
          Menaip kertas kerja pada kertas berukuran A4 dengan meninggalkan jarak anggaran dua setengah inci di sebelah tepi kiri kertas  dan jarakkan satu setengah inci di bahagian tepi sebelah kanan serta di bahagian atas dan bawah seperti rajah berikut:
          Setiap jadual/rajah hendaklah diberi nombor dan tajuk.
          Setiap akronim hendaklah ditulis sepenuhnya pada pengenalan pertama.
          Gunakan mesin taip atau komputer untuk menaip kertas kerja.

CONTOH-CONTOH KERTAS KERJA
1. Kertas kerja projek - Hari Cemerlang

2. Kertas kerja projek - Hari Keluarga

3. Kertas kerja Seminar Kerjaya

4. Kertas Cadangan Seminar Mengangkasakan Bahasa Melayu

PM 3311D1 - TAKLIMAT


DEFINISI
Taklimat ditakrifkan sebagai penerangan ringkas tentang sesuatu yang dihasilkan atau sesuatu yang berlaku.
Lebih jelas lagi taklimat dikatakan sebagai ucapan untuk memaklumkan dan disampaikan sama ada secara komunikasi dua hala dalam situasi formal atau kombinasi formal dan tidak formal.

PENYEDIAAN TAKLIMAT
Taklimat memerlukan persediaan yang rapi dengan mempertimbangkan beberapa faktor semasa menyediakannya.
Pertimbangan Khalayak/Hadirin
*      Penentuan siapakah khalayak yang boleh membantu menentukan jenis taklimat yang mereka perlukan.
*      Penentuan taraf khalayak dapat menjelaskan bahasa, suasana dan kandungan taklimat.
*      Menentukan bilangan khalayak yang boleh membantu dalam penyediaan nota, tempat, jamuan dan lain-lain lagi.
Pertimbangan Suasana
*      Suasana dikatakan formal – khalayak terdiri daripada orang kenamaan, pegawai kerajaan/swasta,pelawat luar negara, atau dif-dif kehormat seperti D.Y.M.M. Sultan, D.Y.T.M. Tengku Mahkota atau Raja Muda.
*      Suasana dianggap kombinasi formal dan tidak formal – khalayak terdiri daripada ibu bapa, murid, belia, penduduk kampung, buruh, petani dan sebagainya.
*      Lazimnya suasana formal memerlukan teks taklimat yang kompleks
*      Teks taklimat bagi suasana kombinasi formal dan tidak formal adalah ringkas dan mudah.
Taraf Khalayak
*      Penyampai taklimat perlu mengetahui taraf khalayaknya.Pengetahuan ini dapat menolong komunikator dalam menyediakan sapaan atau salutasi.
*      Satu taraf khalayak- tetamu terdiri daripada pemimpin-pemimpin peringkat menteri, orang kenamaan, orang bergelar, ketua-ketua jabatan dan sebagainya.
*      Dua taraf khalayak- tetamu terdiri daripada D.Y.M.M. Sultan atau D.Y.T.M. Raja Muda/Tengku Mahkota dan orang kenamaan tertentu.

FORMAT TAKLIMAT
Penyediaan taklimat berbeza formatnya mengikut taraf khalayak yang akan hadir.
1.Taklimat satu taraf khalayak
   (a) Tajuk
   (b) Salam, sapaan biasa atau salutasi berprotokol
   (c) Kata alu-aluan
   (d) Pengenalan diri/organisasi/jawatan dan sedikit ringkasan taklimat
   (e) Kandungan taklimat
   (f)  Penutup
   (g) Sesi soal jawab
2. Taklimat dua taraf khalayak
    (a) Tajuk
    (b) Salam, salutasi berprotokol dan sapaan biasa.  
    (c) Puji-pujian
    (d) Ringkasan sembah taklimat
    (e) Kandungan
    (f ) Sesi soal jawab   

KANDUNGAN TAKLIMAT
Kandungan taklimat ditentukan oleh taraf khalayak dan bergantung kepada:
1. Apa yang hendak dimaklumkan
Taklimat begini mempunyai tujuan untuk memberitahu maklumat tentang pihak yang menyampaikan taklimat itu.
2. Apa yang khalayak ingin tahu 
Taklimat jenis ini memerlukan penyediaan yang teliti terlebih dahulu, seperti membuat penyelidikan, pengumpulan data dari soal selidik atau temu bual serta menyusunnya dengan baik.

1. KEMAHIRAN
*       Kemahiran mentakrifkan
   - menjelaskan makna-makna yang tepat tentang istilah-istilah dan idea-idea yang dibentangkan
*        Kemahiran menjelaskan
   - menyediakan hujah-hujah yang lengkap terutamanya kepada maklumat-maklumat asas
*       Kemahiran menunjukkan
   - komunikator hendaklah bersedia membuat demonstrasi
*       Kemahiran menceritakan
   - ada ketikanya boleh digunakan untuk memberikan penjelasan yang terpeinci akan sesuatu situasi.
*       Kemahiran membezakan
   - untuk membandingkan dua perkara atau keadaan untuk menyedarkan khalayak antara yang sama dan yang berbeza.
*       Kemahiran melaporkan
   - menyampaikan laporan yang baik, jelas, objektif lengkap dan tepat.
2. BAHAN ATAU ALAT BANTU
3. NADA / INTONASI
*      Sebaiknya, komunikator memulakan taklimat dengan nada dan intonasi yang rendah, kemudian meninggi dan rendah semula apabila smpai ke penghujug takliamat.
*      Nada dan intonasi boleh ditinggikan ketika sesi soal jawab.
*      Jika mempunyai suara yang rendah, mikrofon boleh digunakan untuk meninggikan suara.